Izvanredni mjesec hbk.hr PMD

Ostanimo odgovorni  

Objavljeno | 2.9.2020.

Piše dr. sc. Krunoslav Novak

Mjesec rujan svake godine obilježen je početkom nove školske godine kada generacije djece i mladih započinju ili nastavljaju tijek svojeg školovanja. U pripremi početka škole, ove godine susreli smo se s različitim neizvjesnostima, od iščekivanja da se odredi datum početka škole, pa sve do pitanja hoće li nastava započeti u učionicama ili u nekom obliku nastave na daljinu. 

Postaje već očito kako je ovo proljeće ostavilo neizbrisivi trag na našim životima i iskustvo koje smo proživjeli od vremena kada je cijeli sustav stao radi opasnosti i neizvjesnosti oko pandemije i opasnosti koju je stvarao korona virus, pa sve do situacije koja je popraćena preispitivanjem realne opasnosti od tog virusa i posljedica koje on ostavlja. Sigurno je da će ostati posljedice koje nisu samo kliničke naravi, nego one koje se odnose na društvene i psihološke dinamike kao što su međuljudski odnosi, povjerenje, strah, distanciranje, neizvjesnost… U tom smislu natpis „ostanimo odgovorni“ koji se stalno emitira na svim televizijskim programina programa možemo promatrati i šire od samog čuvanja zaraze virusom. Na kraju godišnjeg odmora jedan je korisnik Facebooka napisao: „Tek sada vidim kako je super bilo na godišnjem bez televizije i interneta.“ U ovom vremenu zasigurno nije moguće školovati se ili biti produktivan u radu bez interneta, ali netom spomenuta primjedba može nam biti poticaj na odgovornost da i nakon godišnjeg odmora koristimo internet i medije koliko su nam potrebni, a ne koliko su nam atraktivni i privlačni sadržaji koji nam se nude.
Razmišljajući o početku nove školske i pastoralne godine, želim također spomenuti i poziv na novi početak u navještaju vjere kroz vjeronauk u župnu katehezu, kako za djecu tako i za odrasle. Naime, neposredno prije ljetnog odmora krajem lipnja u Vatikanu je objavljen Direktorij za katehezu, koji uzimajući nove okolnosti životnog okruženja pojedinca i društva posebno ističe blisku vezu između evangelizacije i kateheze. Direktorij je izdalo Papinsko vijeće za promicanje nove evangelizacije nastojeći odgovoriti na izazove digitalne kulture i sve veće globalizacijske tendencije koja snažno utječe na svaku lokalnu kulturu. Direktorij naglašava da se kateheza i odgoj u vjeri treba temeljiti na svjedočenju, milosrđu i dijalogu, otvarajući tako prostor za promišljanje o različitim dimenzijama čovjekove egzistencije do koje može doprijeti Evanđelje. Na taj način kršćani kroz navještaj vjere mogu dati puni smisao svojem postojanju. Uz, možemo reći redovita mjesta kateheze kao što su župne zajednice, katolička udruženja i škole, Direktorij posebnu pozornost stavlja na rad s osobama koje imaju različite poteškoće, s migrantima, te zatvorenicima, naglašavajući da Crkva nikada ne zaboravlja one koji su na marginama društva. Vrlo značajno mjesto također zauzimaju i teme povezane uz odnos znanosti i vjere, kao i bioetička pitanja, a za ovo naše promišljanje posebno je zanimljivo područje vezano uz digitalni svijet i kulturu nestrpljivosti te brzih i površnih odgovora.
Unatoč svim sjenama koje se mogu nadviti nad digitalni svijet, važno je zajamčiti da u tom svijetu postoji prisutnost sadržaja koji svjedoče o vrijednostima Evanđelja. Stoga se od kateheta očekuje da budu u stanju poučavati o kvalitetnom korištenju digitalnih tehnologija. Iako neodgovorno korištenje tehnologija može biti štetno za svakoga, posebnu pozornost treba posvetiti mladima, jer virtualni svijet može imati duboke posljedice na upravljanje emocijama i izgradnju identiteta. Digitalna kultura koja je danas sveprisutna, uvelike utječe na promjenu načina komuniciranja i prenošenja vrijednosti, kao i njihovu hijerarhiju. Uz sve pozitivne aspekte koje donosi digitalni ambijent, te obogaćuje kognitivne sposobnosti i potiče neovisnost u informiranju, digitalni svijet ima i drugu stranu. Ta možemo reći „tamna strana“ uključuje opasnost da se osoba izolira i postane usamljena, a to otvara prostor manipulaciji, nasilju, zlostavljanju, predrasudama i mržnji. Osim toga, u digitalnom okruženju, pripovijedanje (koje uključuje tekst, sliku i ton) radi svoje dinamičnosti djeluje na emocije i privlačno je, te bez kritičke analize može korisnicima posredovati poruke koje nepovoljno utječu na njih.
Nekritičnost prema internetskim tražilicama i traženje „instant“ odgovora na svoje upite jedno je od područja s kojim se  katehetsko djelovanja treba uhvatiti u koštac, te ukazivati na štetnost „kulture trenutka“, koja je lišena hijerarhije vrijednosti i smislenosti, zamagljujući razliku između istine i kvalitete. U tom smislu potrebno je pratiti prije svega mlade ljude, u traganju za unutarnjom slobodom koja će im pomoći da budu sposobno stvoriti odmah od jednostavnog i nekritičnog poistovjećivanja sa svime što susreću na društvenim mrežama. Izazov evangelizacije uključuje inkulturaciju na digitalnom kontinentu u kojemu treba pronaći i ponuditi prostor u kojemu će biti moguće dati odgovore na pitanja vezana uz iskustvo autentične vjere, sposobne pružiti interpretativne ključeve za snažne teme, poput tjelesnosti, afektivnosti, pravde i mira.
Promatrajući područje djelovanja u digitalnom svijetu pojedinih vjeroučitelja, svećenika i drugih angažiranih vjernika, možemo primijetiti njihov trud i napor da zaista Božja riječ pronađe svoje mjesto i u tom digitalnom kontinentu. Kad bude dostupan i u Hrvatskoj, Spomenuti Direktorij za katehezu zasigurno će im biti dobra pomoći i ponuditi smjernice u njihovom navjestiteljskom djelovanju.
Poticaj na odgovornost uvijek je dobar na početku jednog novog razdoblja, kao što je u ovom slučaju početak školske godine, a za navjestitelje i misionare to znači biti svjedoci Isusa u milosrđu i dijalogu.


Povratak